Historia
Lidbils ursprung är Lidköpings Automobilaffär AB som grundades av Anton B Andersson 1939. Företaget låg då vid Kinnegatan. Bilintresset i familjen var stort och Antons bröder K-G och Oskar blev även de Volvohandlare i olika delar av södra Sverige. Mitt under kriget, 1943, invigde Lidköpings Automobilaffär sina lokaler vid Skaragatan med bensinstation och verkstad.
1958 öppnades den nuvarande anläggningen på Mellbygatan med försäljning av både personbilar, bussar, lastbilar och traktorer. Sedan dess har lokalerna byggts ut vid flertalet tillfällen.
Verksamheten växte i takt med att Volvo blev en folkbil tack vare lanseringarna av PV och Amazon.
1959 startades en filial i Vara där sedan nya lokaler invigdes 1967 vid Torggatan.
1968 tog den andra generationen Andersson vid då Antons son Rolf tog över rodret.
En lastvagnsanläggning invigdes 1981 vid Änghagsområdet i Lidköping vilket gav mer plats till personbilarna på Mellbygatan.
I samband med Fords köp av Volvo 1999 uppstod en naturlig separation mellan personbils- och lastvagnsförsäljningen hos återförsäljarna vilket gjorde att verksamheten ombildades. 2001 bildades Lidbil Lastvagnar som hanterar de tunga fordonen och Lidbil som innefattar personbilar och lätta transportbilar .
I koncernen finns även 2 vindkraftverk som producerar dubbelt så mycket miljövänlig el som samtliga bolag i koncernen förbrukar.